EARTH+GALLERYでは、ヒルトン東京(新宿)との協働プロジェクトとして、Hilton TOKYOロビーフロアChocolate Loungeにて、2か月毎に企画展を開催し、日本で活躍しているアーティストを海外からのお客様へ紹介しています。
2024年11月1日から12月末日までの2か月間は、「Someone’s day, something’s day」をテーマに、足立篤史が2022年に発表して以来ファンの多いテディベア作品を展示、ONLINE SHOPにて販売いたします。
11月21日~12月1日の間、EARTH+GALLERYにて足立篤史個展「Spiral road.」を同時開催いたします。
展示作品はこちらのONLINE SHOPよりご購入いただけます。
Statement
この世の全ての日付は誰かの特別な日でもあり、誰かにとって悲しみに暮れる日でもある、どの日にでも何かしら出来事が存在している。例えば、その日が世界で初めて核兵器が使用された日で喪に服す日でもあれば、かけがえのない人がこの世に生を受けた日でもあるかもしれない。人の数だけその日付には様々な意味があり、国の数だけ多くの出来事が存在している。この作品では「全ての日に意味がある」をコンセプトに、新聞記事、雑誌、他色々な印刷物を使用し、その日付から得られる様々な出来事をその媒体から抽出し、誰かにとっての日を形にしていきます。また作品のタイトルはどれも使用した素材、誰かにとっての日付をタイトルとして使用します。また素材として使っている「コンニャク糊」は日本では昔から和紙、紙を糊として貼るだけでなく、強く補強する効果もあり、こんにゃくのりを何回も塗り重ねた「こんにゃく紙」としてちょっとした小袋から着物など、様々なものに使用されています。またこの「こんにゃく和紙」は非常に丈夫なため、戦時中は「風船爆弾」として、こんにゃく糊と和紙を使用した気球型爆弾を米本土への攻撃の手段として使用していました。
Every date in this world is a special day for someone, a day of mourning for someone, and every day has some event.For example, it may be a day of mourning for the first use of nuclear weapons in the world, or it may be the day an irreplaceable person was born into this world.The date has as many meanings as the number of people, and as many events exist as the number of countries.This work is based on the concept that "every day has a meaning." Using newspaper articles, magazines, and various other printed materials, I will extract various events that can be derived from the date from those media, and give form to the day for someone else.The title of each work will be the title of the material used and the date for someone else.The konjac glue used as a material has long been used in Japan not only for pasting Japanese paper and paper as glue, but also for reinforcing them strongly, and konjac glue has been applied many times to various items such as small bags and kimonos.Because this "konjac washi" is extremely strong, during the war, balloon bombs made of konjac glue and washi were used as a means of attacking the U.S. mainland.
足立篤史 Atsushi Adachi
1988年横須賀市生まれ。2014年東京造形大学美術学科彫刻専攻卒業、東京造形大学卒業研究・卒業制作展「ZOKEI賞」受賞。主な展示に、個展「記憶-Kioku- 」(ニューヨーク、2014)、「第18回岡本太郎 現代芸術賞」(川崎、2015)、「都美セレクショングループ展 「紙神」」(東京、2016)、「TAMA VIVANT Ⅱ 2017 -ポガティブ-」(東京、2017)、「Tanagokoro」(ロサンゼルス、2022)、「BankART U35 “REMEMBER”」(横浜、2022)、「第26回岡本太郎 現代芸術賞、「特別賞」受賞」(川崎、2023)、「ブレイク前夜in金沢秋元雄史セレクション」(金沢、2023)、「KAIKA TOKYO AWARD 2024、「山峰潤也賞」 受賞」(東京、2024)等。
Born 1988 in Yokosuka, Japan, he graduated from Tokyo Zokei University in 2014 with a BFA in Sculpture and received the “ZOKEI Prize” at the Tokyo Zokei University Graduation Research and Graduation Works Exhibition. Major exhibitions include: solo exhibition “Memory-Kioku-” (New York, 2014); “18th Taro Okamoto Award for Contemporary Art” (Kawasaki, 2015); “Miyako Bijutsu Selection Group Exhibition ‘Paper God’” (Tokyo, 2016); “TAMA VIVANT II 2017 - Pogative-” (Tokyo, 2017); ” Tanagokoro“ (Los Angeles, 2022), ‘BankART U35 ’REMEMBER” (Yokohama, 2022), “26th Taro Okamoto Award for Contemporary Art, ‘Special Prize’ (Kawasaki, 2023), ”Night before the Break in Kanazawa Akimoto Yushi Selection” (Kanazawa, 2023), ‘Kaika Tokyo Award 2024, Junya Yamamine Prize’ (Tokyo, 2024), etc.